fredag 22 juli 2011

Ännu en fredags uppdatering

Denna blogg blir lixom mer ihågkommen när de närmar sig bygghelg. Men först tar vi förra helgen. Som var en lite anorlunda bygg helg.
Peter och hans pappa åkte upp redan tordag förra veckan. De skulle träna på de hälsingska bergen och spika lite på eftermiddgarna. Jag åkte upp efter jobbet på fredagen.

Helgen blev lite pysslig. Den lösa fonsterkarmen sattes dit och fönstrena tog plats. Hålen i väggen töpptes igen med virke som hittades runt huset. Delar av taket fick extra reglar för att orka det tegel som snart, snart ska ta plats på taket. Ett av fönstrena fick foder.

Det jag framförallt lade min tid på vid stugan var lindrevet. Trycka in lindrev i alla hål och sprickor. Det tar värkligen tid. Stugan äter verkligen drevet. Men det blir skilnad, det blir tätare.

Helgen bjöd på ennu en fantastisk solnedgång. Paddling längs ljusnan med min vän Åsa och det drack även betydligt fler öl runt stugan en vad det gjorts tidigare under bygghelgerna.

Konstaterade att den vackra dörren vi hittat på i hebret på svenols inte kommer att fungera. Gångjärnen sitter fel. Så på lördagen besökte jag och mamma Hårga Antik för att leta rätt på en ny dörr och även göra eftersökningar på ett fönster till övervåningen. Dörr fann vi. Kanske inte samma stuk som på den vi hade. Men ja tror den kommer bli fin. Fönster insåg jag att de kommer bli ett svårare kapitel i vår bygghistoria.

Hårga Antik är annars ett ställe som kommer få fler besök av mig. Vilken pärla så nära.

Kameran fick bara följa med en av tre byggkvällar. De bilderna kommer inom snar framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar