onsdag 13 juli 2011

En dag i stugan med min mamma

Även den gångna helgen spenderades i Hälsingland. Dock låg inte fokuset helt på bygget men en liten bit längre kom vi allt. Dock så finns det inte några nya bild från stugan. Undrar om de beror på utebliven kamera eller om de beror på att jag arbetade extra hårt?
Började med att försöka oss (eller mamma och pappa försökte sig ) på att skära ut glas till de tomma glaskarmarna. Dock insåg jag rätt fort att den glasskäraren som pappa hade har sätt bättre dagar och efter tre misslyckanden så lade vi ner projektet. Man ska välja vad man lägger sin tid på. Tid är pengar, så jag gynnar gärna någon av glasmästarna i Bollnäs. Det tar dem föresten bara några minuter att göra de två fönstren med åtta rutor, oss hade de tagit timmar.
Efter det tog jag och pappa fram den tilltänkta dörren. Sjukt vacker men inte perfekt i passformen, tyvärr. Vi får se hur vi löser det längre fram. Den är även rätt långt ifrån vinterbonad, vilket är synd.

Mamma och jag tog sedan oss ner till stugan och drevade upp allt det drev som fanns. Timret äter verkligen livdrevet. Men på de ställen vi lyckats göra färdigt blir det riktigt fint.
Sen sopade vi alla inneväggar och golvet. Första innestädningen är alltså gjord. Kan tänka mig att de blir några till innan stugan är klar och beboelig.

Började även spika fast det undergolvet som var nertrammpat. Lättare sagt en gjort. Men skam den som ger sig och efter några timmar liggande på rygg under stygan i all bråte och skit så lyckades jag få upp några av bräderna med min mammas hjälp ovanifrån.
Detta arbete har jag blivit påmind om hela veckan efter som 20 väldigt små stickor uppenbarlige bestämde sig att krypa in i mina händer.

Nu laddar vi för en ny arbetshelg. Peter och hans far ska kombinera bygge med träning och åker upp redan i morgon. Spännande att se hur mycket de hinner innan jag kommer på fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar